Κατάθλιψη – η νόσος της εποχής μας. Υποστήριξη με Βελονισμό και Σιάτσου.

Η κατάθλιψη είναι μια πάθηση που επηρεάζει περισσότερο από το 5-8% του παγκόσμιου πληθυσμού. 

Μια πρόσφατη έρευνα από την Gallup έδειξε ότι 29% των Αμερικάνων έχουν διαγνωστεί με κατάθλιψη στη ζωή τους, ενώ οι γυναίκες και οι νέοι έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά της νόσου.

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία του 2021 από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας το ποσοστό κατάθλιψης ανέρχεται στο 5,7%. και βρισκόμαστε στη 5η θέση παγκοσμίως με τους περισσότερους ασθενείς.

Η κατάθλιψη είναι πολύ πιο περίπλοκη σε σχέση με μια απλή συναισθηματική πτώση ή με εναλλαγές της διάθεσης. Συχνά ξεκινά με την απώλεια ενδιαφέροντος και ευχαρίστησης με έντονη και ανεξήγητη κούραση.

Συμπτώματα Κατάθλιψης

Τα συμπτώματα και οι ενδείξεις της κατάθλιψης μπορεί να είναι είτε σωματικά είτε στη διάθεση και συνήθως διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Η κατάθλιψη δεν βιώνεται με τον ίδιο τρόπο από όλους. Κάποια από τα συμπτώματα είναι:

  • Συχνά κακή διάθεση
  • Απώλεια ενδιαφερόντων, αίσθημα κενού, όλα φαίνονται βουνό
  • Απώλεια ευχαρίστησης, αίσθημα ότι δεν βρίσκω τη χαρά και δεν απολαμβάνω αυτά που κάνω
  • Το άτομο αισθάνεται αβοήθητο ή άχρηστο
  • Ενοχές (όλα τα κάνω λάθος και φταίω εγώ)
  • Αρνητική στάση απέναντι στον εαυτό (δεν μου αρέσει τίποτα πάνω μου)
  • Μειωμένη ικανότητα συγκέντρωσης, δυσκολία στη λήψη αποφάσεων
  • Κακή μνήμη, θολούρα
  • Σκέψεις θανάτου ή αυτοκτονίας
  • Κούραση, έλλειψη ενεργητικότητας, αίσθημα βάρους
  • Συχνή ψυχική και νοητική διέγερση (ανησυχία, ευερεθιστότητα, πολλές σκέψεις)
  • Εκρήξεις θυμού, κυκλοθυμία
  • Διαταραχές ύπνου (υπνηλία, αϋπνία)
  • Διαταραγμένη όρεξη (Απώλεια ή αύξηση βάρους)
  • Σωματικοί πόνοι και σφιξίματα, πονοκέφαλοι κράμπες
  • Δυσπεψία, τυμπανισμός, ευερέθιστο έντερο, αίσθηση φουσκώματος
  • Μειωμένη σεξουαλική διάθεση

Όπως βλέπουμε από τα συμπτώματα, είναι πολλά και μερικές φορές αντικροούμενα και αυτό κάνει τη διάγνωση ιδιαίτερα δύσκολη και την αντιμετώπιση πολύπλοκη και απαιτητική.

Κατάθλιψη # Θλίψη

Η κατάθλιψη είναι διαφορετική από την θλίψη . Η διαδικασία της θλίψης είναι φυσιολογική και συμβαίνει ως αποτέλεσμα μιας απώλειας. Είτα ο θάνατος ενός προσώπου, είτε ο χωρισμός, είτε ακόμα και μια μεγάλη αλλαγή στον τρόπο ζωής που βιώνεται ως απώλεια, π.χ. μετακίνηση σε άλλη χώρα.

Κατάθλιψη θεωρείται η παθολογική κατάσταση που βιώνει ένας άνθρωπος για πολύ μεγάλο διάστημα μετά από μια απώλεια ή μεγάλη αλλαγή στη ζωή του. Αδυνατεί να διαχειριστεί το πένθος και να προσαρμοστεί στη φυσιολογική ροή της ζωής.

Αιτίες Κατάθλιψης

Συνήθως δεν είναι μία αιτία αλλά συνδυασμός και δεν είναι εύκολα αναγνωρίσιμες, αλλά θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι αιτίες ανήκουν σε 2 μεγάλες κατηγορίες:

Σωματικές αιτίες, λόγω:

  • πολύωρης και απαιτητικής εργασίας
  • κακής διατροφής
  • έλλειψης ύπνου
  • χρήσης ουσιών ή φαρμάκων για μεγάλο διάστημα, υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ και τσιγάρου
  • σοβαρής ασθένειας, ή μετά από επέμβαση ή γέννα μερικές φορές

σε συνδυασμό με Ψυχολογικές αιτίες, όπως:

  • συνεχόμενο στρες, υψηλές απαιτήσεις
  • κακοποίηση, ψυχολογικό τραύμα σε συνειδητό ή ασυνείδητο επίπεδο
  • έλλειψη κοινωνικής υποστήριξης, έλλειψη φίλων, αίσθημα αποκλεισμού και μοναξιάς
  • μετά από μεγάλες και απότομες αλλαγές ή απώλεια.

Διάγνωση της κατάθλιψης

Η διάγνωση της κατάθλιψης δεν είναι πάντοτε εύκολη και αυτό γιατί πολλές φορές μπορεί να την μπερδέψουμε με το άγχος, τη θλίψη, το φυσιολογικό πένθος ή με άλλες παθήσεις, τα συμπτώματα των οποίων μοιάζουν.  Ένας Νευρολόγος, Ψυχίατρος ή Ψυχολόγος μπορεί να κάνει τη σωστή διάγνωση.

Στην Παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική (ΠΚΙ), θεωρούμε ότι τα σύνδρομα που συνήθως αφορούν στην κατάθλιψη είναι:

  • ανεπάρκεια Qi,  ή  και αίματος
  • στάση Qi 
  • συσσώρευση υγρασίας. φλέγμα ή φωτιά

Η κατάθλιψη μπορεί να επηρεάσει κυρίως τα όργανα Καρδιά, Ήπαρ και Σπλήνα σύμφωνα με την ΠΚΙ και να εκφραστεί σε οποιονδήποτε Μεσημβρινό του σώματος.

Στην  Παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική δεν βλέπουμε μια πάθηση αλλά έναν/μια θεραπευόμενο/η με τα δικά του ξεχωριστά συμπτώματα και χαρακτηριστικά, οπότε η κάθε θεραπευτική προσέγγιση είναι διαφορετική. 

Τα διαγνωστικά εργαλεία μας βοηθάνε στην αναγνώριση των συνδρόμων του κάθε θεραπευόμενου και στην  καλύτερη διαχείριση του.


Κατάθλιψη και Γυναίκες

Δυστυχώς κάποιες μορφές κατάθλιψης είναι αποκλειστικό προνόμιο των γυναικών. Όπως δείχνουν και οι στατιστικές το μεγαλύτερο ποσοστό κατάθλιψης κατέχουν οι γυναίκες σε όλες τις ηλικίες

Επιπλέον λοιπόν εμείς οι γυναίκες έχουμε πιθανότητες να αντιμετωπίσουμε και τις πιο κάτω καταστάσεις κατάθλιψης που καλύπτουν τη ζωή μας από νέες ως ηλικιωμένες:

  • προεμμηνορρυσιακή δυσφορική διαταραχή, συμπτώματα κατάθλιψης κατά τη διάρκεια ή πριν την έμμηνο ρύση
  • περιγεννητική κατάθλιψη, συμπτώματα που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ή μετά την γεννα (επιλόχεια κατάθλιψη)
  • περιεμμηνοπαυσιακή κατάθλιψη, συμπτώματα κατά την περίοδο της κλιμακτηρίου και της εμμηνόπαυσης

Τι μπορώ να κάνω για να διαχειριστώ την κατάθλιψη

Κατά τη γνώμη μου χρειάζεται συνδυασμός θεραπειών και εξισορρόπηση σε πολλά επίπεδα.

Η προσέγγιση της Δυτικής Ιατρικής, προτείνει αντικαταθλιπτικά φάρμακα ή αναστολείς επαναπρόσληψης σεροτονίνης, σεροτονίνης– νορεπινεφρίνης (SSRIs, SNRIs), τα οποία χορηγεί Ψυχίατρος ή Νευρολόγος. Συχνά συστήνεται ψυχοθεραπεία από ειδικό ψυχικής υγείας ή Ψυχίατρο.

Επειδή η σωματική καταπόνηση, η κακή διατροφή, η έλλειψη ύπνου και το στρες μπορεί να οδηγήσουν σε μείωση έως και πλήρης απώλεια ουσιών του οργανισμού όπως είναι η σεροτονίνη και άλλες, το να αντιμετωπίσουμε την κατάθλιψη με προσέγγιση βιοχημική κατά τη γνώμη μου βοηθάει σε κάποιες περιπτώσεις, οπότε τα φάρμακα χρειάζονται για ορισμένο διάστημα για να αποκαταστήσουν την ισορροπία του οργανισμού.

Κατάθλιψη και Παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική

Η προσέγγιση της Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής είναι Ολιστική και  επικεντρώνεται στην εναρμόνιση του οργανισμού με το περιβάλλον και τις απαιτήσεις του, στην τόνωση των εσωτερικών οργάνων και λειτουργιών του σώματος και στην εξισορρόπηση των συναισθημάτων με εργαλεία όπως:

Επιπλέον συστήνουμε και καθοδηγούμε τον/την θεραπευόμενο/η,:

  • να κάνει άσκηση, ιδανικά ήπια όπως Yoga, Qi Gong, Χορός, Διατάσεις
  • να έρχεται καθημερινά σε επαφή με τον ήλιο και το εξωτερικό περιβάλλον. Ιδανικά περπάτημα στη φύση, αλλά και μια βόλτα στο πάρκο είναι μια χαρά μέσα στην ημέρα
  • να βελτιώσει τον ύπνο με τεχνικές αναπνοών
  • να κάνει παύσεις και διαλείμματα μέσα στην ημέρα
  • να εξασκηθεί στον Διαλογισμό
  • να εκφραστεί δημιουργικά, ζωγραφίζοντας, τραγουδώντας, χορεύοντας ή με άλλο τρόπο που τον/την εκφράζει
  • να απολαύσει καθημερινές μικρές χαρές, όπως ένα ζεστό χαλαρωτικό μπάνιο, ένα νόστιμο φαγητό, μια μυρωδιά που φτιάχνει τη διάθεση, ένα ηλιοβασίλεμα, τα χάδια ενός κατοικίδιου

Παράλληλα, συστήνω στους θεραπευόμενους μου να λάβουν και Ψυχολογική Υποστήριξη από ειδικό σύμβουλο ψυχικής Υγείας, Ψυχολόγο. 

Τέλος, τα συμπτώματα της κατάθλιψης συνήθως επιδεινώνονται όταν πέφτει ο ήλιος, από το απόγευμα και μετά και το Φθινόπωρο και τον Χειμώνα που το φως είναι περιορισμένο, οπότε εάν εσείς ή κάποιος άλλος πάσχει από κατάθλιψη αναζητήστε τώρα υποστήριξη.

Εάν δυσκολεύεσαι να διαχειριστείς τα συμπτώματά σου, ζήτησε υποστήριξη από τους ειδικούς, μην αφήνεις τον χρόνο να περνάει χωρίς να απολαμβάνεις τη ζωή!!!

“There will come a time when you believe everything is finished. That will be the beginning.”​— Louis L’Amour

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *