Πως φροντίζω τους Πνεύμονές μου και το ανοσοποιητικό σύστημα

Το συναίσθημα των Πνευμόνων σύμφωνα με την Παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική είναι η θλίψη, η απώλεια και η ικανότητα να αφήνεσαι και να αποχωρίζεσαι. Όταν όμως οι Πνεύμονες δυσλειτουργούν τότε η θλίψη γίνεται υπερβολική και παρατεταμένη, δεν μπορείς να διαχειριστείς την απώλεια και τον αποχωρισμό. Στο αντίθετο άκρο μπορεί να αδυνατείς να βιώσεις τη θλίψη της απώλειας και να νιώθεις μουδιασμένος, παγωμένος.

Άλλα συναισθήματα που συνδέονται με τους Πνεύμονες είναι η αίσθηση αξίας που έχουμε για τον εαυτό μας, και η τοποθέτηση ορίων. Σε δυσαρμονία των Πνευμόνων συνήθως υπάρχει χαμηλή αυτοαξία και αυτοπεποίθηση, αίσθημα εγκλωβισμού (σαν να δυσκολεύομαι να αναπνεύσω) και ελλιπής ή υπερβολική τοποθέτηση των ορίων μας. Είτε αφήνουμε τους άλλους να μας επιβαρύνουν και να μας κάνουν ότι θέλουν, είτε στην αντίθετη περίπτωση είμαστε συναισθηματικά απομακρυσμένοι, δεν μπορούμε να συνδεθούμε.

Ας τα πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Οι Πνεύμονες και το Παχύ Έντερο ανήκουν στο στοιχείο του Μετάλλου και η εποχή του Μετάλλου είναι το Φθινόπωρο, δηλαδή τώρα είναι η εποχή που χρειάζεται να φροντίσουμε τους Πνεύμονές μας.

Κάθε εποχή σχετίζεται με ένα από τα 5 στοιχεία της Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής. Το 5ο στοιχείο της Γης θεωρούμε ότι βρίσκεται στο κέντρο ή ανάμεσα από όλες τις εποχές.

Λειτουργίες των Πνευμόνων

Οι Πνεύμονες είναι το πιο εξωτερικό όργανο που επηρεάζεται και αλληλεπιδρά άμεσα με το περιβάλλον. Εισπνέουμε καθαρό αέρα και συμβάλουμε στην δημιουργία του Qi στο σώμα. Εκπνέουμε διοξείδιο του άνθρακα και αποβάλλουμε τα άχρηστα. Μια συνεχόμενη διαδικασία δέχομαι και αποβάλλω.

Ενδείξεις ανισορροπίας αυτής της λειτουργίας είναι δύσπνοια, ρηχή αναπνοή, εύκολο λαχάνιασμα, αδύναμη φωνή, κόπωση.

Οι Πνεύμονες συνδέονται με το ανοσοποιητικό σύστημα, όσο φροντίζω τους πνεύμονές μου τόσο δυναμώνω ενάντια στις ασθένειες που εισβάλουν στο σώμα από την αναπνευστική οδό.

Συμπτώματα δυσλειτουργίας: συχνά κρυώματα, βήχας, συμφόρηση στο στήθος, άσθμα.

Οι Πνεύμονες συμβάλουν στην καλή κυκλοφορία των υγρών στο σώμα και συνεπώς στον καλό μεταβολισμό. Επίσης ελέγχουν το δέρμα και τους πόρους, τις τρίχες του σώματος, τις φωνητικές χορδές και τη μύτη.

Συνηθισμένα συμπτώματα: οιδήματα, συσσώρευση βάρους, έλλειψη ή υπερβολική εφίδρωση, ξηρασία στα αισθητήρια όργανα ή στις αρθρώσεις, φλέγματα στο λαιμό, δερματικά προβλήματα, πολύποδες στη μύτη, έλλειψη οσμής, ρινίτιδες.

Αιτίες Ασθένειας των Πνευμόνων

Όλοι οι εξωγενείς βλαπτικοί παράγοντες που εισέρχονται στο σώμα από την αναπνευστική οδό και τους πόρους του δέρματος, όπως μικρόβια και υιοί, ιδιαίτερα το κρύο, αλλά και η ζέστη, υγρασία, ξηρασία, άνεμος. Συνεπώς χρειάζεται να παρατηρούμε τις καιρικές συνθήκες, να ντυνόμαστε αναλόγως και να τονώνουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα με καλή διατροφή ώστε να μπορεί να πολεμήσει τους βλαπτικούς παράγοντες.

Παρατεταμένα συναισθήματα θλίψης και ανησυχίας θα βλάψουν τους Πνεύμονες καθώς και η καθιστική ζωή, η σκυμμένη στάση του σώματος πάνω από ένα υπολογιστή και η έλλειψη άσκησης, εμποδίζει την σωστή αναπνοή και αποδυναμώνει τους Πνεύμονες.

Τρόποι ενδυνάμωσης των Πνευμόνων

Τροφές που ευεργετούν τους Πνεύμονες

  • Ρύζι, βρώμη, καρότα, γλυκοπατάτες, πατάτες, ανανάς, σπανάκι.
  • Βάζουμε και λίγο πικάντικο στο φαγητό για να ζεστάνουμε τον οργανισμό από το κρύο, με κρεμμύδι, σκόρδο, λάχανο, ραπανάκι, ginger, τσίλι.
  • Λαχανικά κατά προτίμηση στον ατμό, Σούπες για να ζεστάνουμε τον οργανισμό και εποχιακά φρούτα
  • Καλό είναι να αποφύγουμε τροφές που δημιουργούν υγρασία στον οργανισμό, δηλαδή επιβαρύνουν το βήχα και την ρινική καταρροή, όπως αλεύρι, γαλακτοκομικά, ζάχαρη και αλκοόλ.

Η καλή ενυδάτωση βοηθάει στη σωστή λειτουργία των Πνευμόνων. Σε περιπτώσεις ξηρασίας και ανάγκης για βαθειά ενυδάτωση προσθέστε 1 τσιμπιά αλάτι σε κάθε ποτήρι νερό ή για 1 εβδομάδα πιείτε 1 φορά την ημέρα ηλεκτρολύτες. Μπορείτε να δείτε περισσότερες πληροφορίες σε σχετικό bogpost

Βότανα ενδυνάμωσης των Πνευμόνων

  • θυμάρι, θρούμπι, σαμπούκος, βήχιο, τσουκνίδα, φασκόμηλο, γλυκόριζα, γλυκάνισος, μολόχα, εχινάτσια, ρίγανη, ματζουράνα, δενδρολίβανο, τριγωνέλλα, κουρκουμάς, άγρια τριανταφυλλιά.

Όλα τα πιο πάνω βότανα τα κάνουμε έγχυμα. Βάζουμε 1 μεγάλη τσιμπιά από 1-3 βότανα σε μια τσαγιέρα, ρίχνουμε ζεστό νερό και αφήνουμε για 10’. Σουρώνουμε και πίνουμε 2-3 φορές την ημέρα.

  • Ginger. Ξεφλουδίζουμε και κόβουμε σε μικρά κομμάτια ένα κομμάτι ginger, όσο το μέγεθος ενός καρυδιού. Βράζουμε για 10 ‘, σουρώνουμε και σερβίρουμε μόνο του ή με άλλα βότανα.

Οι Πνεύμονες χρειάζονται διατάσεις, αναπνοές και ζέστη

Κάθε μέρα όσες φορές την ημέρα το χρειάζομαι κάνω μια απλή γρήγορη διάταση του Μεσημβρινού των Πνευμόνων. Ο Μεσημβρινός ξεκινάει από το στήθος, περνάει από την εσωτερική πλευρά των χεριών και καταλήγει στους αντίχειρες.

Ανοίγω τον Μεσημβρινό των Πνευμόνων για καλύτερη αναπνοή και ενδυνάμωση όλων των λειτουργιών του.

  1. Μπλέκω τους αντίχειρες πίσω από την πλάτη.
  2. Εισπνέω και ανοίγω το στήθος προς τα πίσω.
  3. Εκπνέω και σκύβω αργά προς τα κάτω με λυγισμένα γόνατα.
  4. Τεντώνω τα χέρια να ανοίξουν προς τα πάνω για να γίνει η διάταση του Μεσημβρινού.
  5. Μένω κάτω αναπνέοντας για 3 αργές αναπνοές.

Οι Αναπνοές ενδυναμώνουν και καθαρίζουν τους Πνεύμονες.

Συνειδητή αναπνοή – Mindfulness

  1. Κάθομαι οκλαδόν ή ξαπλώνω
  2. Εισπνέω ήρεμα και αργά από την μύτη και παρατηρώ τον αέρα να κατεβαίνει από τον λαιμό στο στήθος και να γεμίζει τους Πνεύμονες με οξυγόνο. Μπορώ να μετρώ στην εισπνοή αργά μέχρι το 3.
  3. Εκπνέω αργά και παρατηρώ την εκπνοή να αδειάζει, να καθαρίζει τους Πνεύμονες, ανεβαίνοντας από το λαιμό προς τη μύτη ή το στόμα. Μετρώ αργά μέχρι το 3.
  4. Επαναλαμβάνω για 20 αργές ήρεμες αναπνοές και όση ώρα είναι ευχάριστο. Αν είναι άνετο μπορείς να αυξήσεις σταδιακά το μέτρημα της εισπνοής και εκπνοής στο 4, 5 έως και 6 Αν νιώσεις ζαλάδα ή κούραση σταματάς, ίσως είχες καιρό να αναπνεύσεις βαθειά και οξυγονώθηκε ο εγκέφαλος

Μοξα – θεραπευτική ζέστη

Μια άλλη εξαιρετικά τονωτική θεραπεία για τους Πνεύμονες και το ανοσοποιητικό σύστημα είναι να βάλεις Μόξα σε 2 βελονιστικά σημεία. Σε κείμενα της Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής συστήνουν να βάζουμε όλο το χειμώνα κάθε μέρα Μόξα στο Παχύ Έντερο 4 και το Στομάχι 36 και έτσι αποφεύγουμε τις ασθένειες.

Παχύ Έντερο 4
Στομάχι 36

Η Μόξα εκτός των άλλων, θερμαίνει, αποβάλλει το κρύο και τονώνει το ανοσοποιητικό σύστημα και τους Πνεύμονες.

  1. Ανάβουμε με αναπτήρα για κερί το πουράκι μόξας
  2. Κρατάμε τη μόξα κοντά σε κάθε σημείο μέχρι να νιώσουμε ζέστη
  3. Επαναλαμβάνουμε για 3 φορές το κάθε σημείο και στα 2 χέρια και πόδια
Πουράκι μόξας

Δείτε περισσότερα για τη μόξα στο σχετικό blogpost. Μπορείς να προμηθευτείς πουράκι μόξας από το eshop Acuplus.gr

Εύχομαι η σοφία της Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής να μας βοηθήσει να παραμείνουμε υγιείς.

Εάν χρειάζεσαι διευκρινίσεις ή άλλες πληροφορίες επικοινώνησε μαζί μου.

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *