large intestine tcm

Παχύ Έντερο – Αποβολή και ξεκαθάρισμα

Σε αυτό το άρθρο θα ασχοληθούμε με τον Παχύ Έντερο, τις λειτουργίες του, τις συνηθισμένες παθήσεις αλλά και τεχνικές και συμβουλές για την καλύτερη φροντίδα του.

Οι Πνεύμονες και το Παχύ Έντερο ανήκουν στο στοιχείο του Μετάλλου και η εποχή τους είναι το Φθινόπωρο. Σύμφωνα με την Παραδοσιακή Κινέζικη Φιλοσοφία συνεργάζονται ώστε να λαμβάνουν τον καθαρό αέρα και Qi να το κυκλοφορούν μέσα στον οργανισμό και να αποβάλλουν τα άχρηστα. Έτσι ο οργανισμός δυναμώνει και καθαρίζει συγχρόνως.

Μπορείτε να δείτε περισσότερες πληροφορίες για το πως ενδυναμώνουμε τους Πνεύμονες στο blogpost που έχω ετοιμάσει.

Λειτουργίες και παθολογία του Παχέως Εντέρου

  • Το Παχύ Έντερο είναι το κατεξοχήν όργανο αποβολής του οργανισμού. Ελέγχει την αποβολή των υπολειμμάτων της τροφής.

Συνηθισμένες παθήσεις λόγω δυσλειτουργίας του οργάνου: Δυσκοιλιότητα, διάρροια, βλέννες ή /και αίμα στα κόπρανα, δυσοσμία στα κόπρανα, αίσθημα καύσου στον πρωκτό, δερματικά προβλήματα λόγω μη αποβολής κοπράνων.

  • Συναισθηματικά μας καθαρίζει από άχρηστα συναισθήματα και σκέψεις. Επίσης μας βοηθάει να αφηνόμαστε με ασφάλεια από τα συναισθηματικά και νοητικά κρατήματα.

Συνηθισμένες παθήσεις: Εγκράτεια συναισθημάτων και άχρηστων σκέψεων, αρνητισμός, αδυναμία να αφήνομαι με εμπιστοσύνη, υπερβολικός έλεγχος

  • Μαζί με τον Πνεύμονα ως ζευγάρι στο στοιχείο του Μετάλλου, το Παχύ Έντερο βοηθάει σε αναπνευστικά προβλήματα και στην τόνωση του ανοσοποιητικού συστήματος. Για να έχουμε ένα δυνατό ανοσοποιητικό σύστημα και να αντιμετωπίσουμε εξωγενείς βλαπτικούς παράγοντες, όπως μικρόβια και ιούς θα πρέπει το σώμα να είναι καθαρό από τοξίνες και άχρηστες ουσίες.

Αιτίες ασθένειας του Παχέως Εντέρου

Η κύρια αιτία ασθένειας είναι η διατροφή φυσικά. Η υπερβολική χρήση κρύων, ωμών, λιπαρών, πικάντικων τροφών, το πολύ κρέας, το αλεύρι, η ζάχαρη και το αλκοόλ επιβαρύνουν το Παχύ Έντερο. Οι κατεψυγμένες, κονσερβοποιημένες, συσκευασμένες τροφές με συντηρητικά γεμίζουν τοξίνες τον οργανισμό και αποδυναμώνουν το Παχύ Έντερο.

Συναισθήματα θλίψης, ανησυχίας, ο υπερβολικός έλεγχος και η αδυναμία στο να αφεθείς και να χαλαρώσεις, βλάπτουν το Παχύ Έντερο, δημιουργώντας σωματικό κράτημα και αδυναμία αποβολής άχρηστων ουσιών από τον οργανισμό (δυσκοιλιότητα).

Πως να φροντίσω για την καλή λειτουργία του Παχέως Εντέρου

Διατροφή και Βότανα

Βασικές συμβουλές διατροφής για καλύτερο πεπτικό σύστημα.

  • Τρώμε φρέσκες τροφές της εποχής και από τον τόπο που κατοικούμε.
  • Προτιμάμε βιολογικές τροφές χωρίς χημικές προσθήκες.
  • Αποφεύγουμε κατεψυγμένες, κονσερβοποιημένες, συσκευασμένες και τροφές με συντηρητικά.
  • Αποφεύγουμε τα προϊόντα με αλεύρι, τη ζάχαρη, τα αναψυκτικά, το αλκοόλ και τα αλλαντικά γιατί δημιουργούν υγρασία και φωτιά στο σώμα, δηλαδή βάρος και τοξίνες. Αντικαθιστούμε το αλεύρι με παξιμάδια από χαρουπάλευρο, βρώμη ή άλλα δημητριακά χωρίς γλουτένη. Αντικαθιστούμε τη ζάχαρη με φρέσκα ή αποξηραμένα φρούτα ή μέλι. Αντικαθιστούμε το αλκοόλ με λίγο ρακί, τσίπουρο που δεν έχει ζάχαρη ούτε έχει υποστεί ζύμωση.
  • Αποφεύγουμε τις πολλές κρύες τροφές και τα κρύα ροφήματα/νερό ειδικά μετά το μεσημέρι, όπως σκέτη σαλάτα χωρίς κάτι ζεστό, τα παγωτά, τα πολλά ωμά λαχανικά, γιατί κρυώνουν το στομάχι και δυσκολεύουν την πέψη. Ιδανικά πριν το φαγητό είναι καλό να πίνουμε λίγο χλιαρό νερό, ή βότανα για να προετοιμάσουμε θερμαίνοντας το πεπτικό σύστημα.
  • Η ποσότητα του φαγητού ορίζεται από το σωματότυπο, την δύναμη της πέψης, την ηλικία και πολλούς άλλους παράγοντες. Οπότε ένας απλός κανόνας είναι να τρώμε 7/10 της πληρότητας, ώστε να μην γεμίζει το στομάχι, να υπάρχει πάντα και άλλος χώρος για φαγητό σε κάθε γεύμα.
  • Το τελευταίο γεύμα της ημέρας να γίνεται 3 ώρες πριν τον ύπνο.
  • Να μασάμε πολύ καλά την τροφή με αργό ρυθμό, ηρεμία, χωρίς σκέψεις. Να καταλαβαίνουμε την κάθε γεύση και να απολαμβάνουμε τη διαδικασία.
  • Αποφεύγουμε το φαγητό όταν είμαστε κουρασμένοι, εκνευρισμένοι ή άρρωστοι. Δεν τρώμε ενώ συγχρόνως δουλεύουμε. Καλύτερα είναι να κάνουμε ένα διάλειμμα για φαγητό με ηρεμία και σε άλλο χώρο από αυτόν που δουλεύουμε.

Συγκεκριμένα, ανάλογα με την πάθηση του Παχέως Εντέρου προτιμάμε τις πιο κάτω τροφές και βότανα:

Για δυσκοιλιότητα: Σιναμική, αλεσμένος λιναρόσπορος, Πεντάνευρο (Ψύλλιο), Γάλα Μαγνησίας, φύλλα Αλεξάνδρειας, 1κ.σ. καστορέλαιο, φρούτα και λαχανικά, δαμάσκηνα, σύκα, ακτινίδια.

Για διάρροια. Στην οξεία φάση δεν επεμβαίνουμε, αφήνουμε την διάρροια να καθαρίσει το έντερο, μόνο πίνουμε νερό με ηλεκτρολύτες. Στη χρόνια φάση: αποξηραμένο κόλιαντρο, μύρτιλλα, τζίντζερ, μέντα, μπανάνες, μήλα, ελαφριά διατροφή.

Για τυμπανισμό, αέρια: Ginger, λουίζα, γλυκόριζα, μαραθόσπορος, φλούδες μανταρινιού, δυόσμος, μέντα, χαμομήλι, μαντζουράνα, φασκόμηλο, μελισσόχορτο, δενδρολίβανο, μολόχα, λυκίσκο. Αποφεύγετε τροφές που δημιουργούν φούσκωμα και τρώτε αργά με ηρεμία.

Καθαρισμός Παχέως Εντέρου

Μια κλασσική απλή τεχνική της yoga που όλοι μπορούμε να κάνουμε στο σπίτι για να καθαρίσουμε το Παχύ Έντερο είναι η παρακάτω!. Τα οφέλη της είναι πολλά καθώς καθαρίζει το έντερο από υπολείμματα τροφών, βοηθάει το πεπτικό να λειτουργήσει καλύτερα, καθαρίζει το αίμα και βοηθάει να μειωθούν οι αλλεργίες και οι δερματικές παθήσεις. Επίσης λειτουργεί αποτοξινωτικά όχι μόνο στο σώμα αλλά και στα συναισθήματα και στο νου, βοηθάει στη χαλάρωση, φτιάχνει τη διάθεση και ηρεμεί τις σκέψεις.

Δείτε αναλυτικά την τεχνική στο blogpost που έχω ετοιμάσει.

Ασκήσεις για την καλή λειτουργία του Παχέως Εντέρου

Η άσκηση και ειδικά το περπάτημα βοηθούν πολύ το Παχύ Έντερο να λειτουργήσει και να αποβάλλει. Η καθιστική ζωή δημιουργεί στάση στη ροή της τροφής και του Qi σε όλο το σώμα.

Μια απλή άσκηση με μπάλα pilates βοηθάει πολύ στην κινητικότητα του Παχέως Εντέρου, οπότε ανακουφίζει από δυσκοιλιότητα και τυμπανισμό.

Κάθεσαι στην μπάλα pilates και κάνεις 10-20 αργές περιστροφικές κινήσεις της λεκάνης πρώτα από την μία πλευρά και μετά από την άλλη.

Στην Ασία και σε όλες τις τεχνικές όπως το Σιάτσου, το Qi Gong αλλά και στις πολεμικές τέχνες, η κοιλιά και ειδικά το κάτω μέρος της ονομάζεται κάτω Dan Tien και θεωρείται το κέντρο της δύναμης μας, της ζωτικότητας και της προσωπικότητάς μας. Η εργασία με πιέσεις και βαθιές κοιλιακές αναπνοές (δες πιο κάτω) σε αυτή την περιοχή ενδυναμώνει όλο τον οργανισμό.

Μια τεχνική πιέσεων στην περιοχή της κοιλιάς που μαθαίνουμε στο Σιάτσου, ονομάζεται Ampuku και μπορείτε να δείτε ένα βίντεο για το πως κάνουμε αυτή την τεχνική στον εαυτό μας από μια εξαιρετική δασκάλα την Carola BeresfordCooke που έχω τη χαρά γνωρίζω. Πατήστε για την τεχνική εδώ

Εάν έχεις τυμπανισμό και νιώθεις κρύο,τοποθέτησε θερμοφόρα στην κοιλιά και χαλάρωσε αναπνέοντας με βαθειά κοιλιακή αναπνοή (δες πιο κάτω).

Εάν έχεις δυσκοιλιότητα, τυμπανισμό, διάρροια, ξάπλωσε ανάσκελα, πάτησε τα πόδια στο πάτωμα και πίεσε με τους 2 σου αντίχειρες, 2 σημεία που βρίσκονται αριστερά και δεξιά από τον αφαλό, 3 δάκτυλα απόσταση. Μείνε πιέζοντας για τουλάχιστον 3 λεπτά ενώ παράλληλα αναπνέεις αργά και αν χρειαστεί επανέλαβε. Το βελονιστικό σημείο (Στ.25) βοηθάει στην επαναφορά της φυσιολογικής κινητικότητας του Παχέως Εντέρου.

Εναλλακτικά μπορείς ενώ είσαι όρθιος να πιέσεις τα 2 σημεία με τους αντίχειρες και να σκύψεις μπροστά. Μένεις για 1’ και επαναλαμβάνεις.

Αναπνοές και Οραματισμός Αποβολής

Η βαθειά κοιλιακή αναπνοή βοηθάει τον οργανισμό να χαλαρώσει και να ενδυναμώσει την περιοχή της κοιλιάς ώστε να λειτουργήσει καλύτερα όλο το πεπτικό και εντερικό σύστημα.

  • Ξαπλώνεις σε στρωματάκι ή στο κρεββάτι, λυγίζεις τα γόνατα και πατάς τα πέλματα κάτω.
  • Κλείνεις τα μάτια και αρχίζεις να αναπνέεις με συνειδητή, ήρεμη αργή αναπνοή. Παρατηρείς την εισπνοή και την εκπνοή καθώς μπαίνει και βγαίνει από το σώμα.
  • Με μια επόμενη εισπνοή κατεβάζεις τον αέρα πιο χαμηλά στην περιοχή της κοιλιά και γεμίζεις/φουσκώνεις την κοιλιά με αέρα. Η εισπνοή γίνεται ήρεμα και αργά χωρίς πίεση. Αν δεν τα καταφέρεις δεν πειράζει οραματίσου ότι ο αέρας κατεβαίνει έως την περιοχή της κοιλιάς. Με εξάσκηση θα τα καταφέρεις.
  • Με την εκπνοή αδειάζεις τον αέρα από την κοιλιά
  • Επαναλαμβάνεις αργά και συνειδητά για 20 αναπνοές

Ο Οραματισμός Αποβολής θα σε βοηθήσει μέσα από την χαλάρωση του σώματος και του νου να ανακουφίσεις ενοχλήσεις, πόνους, αλλά και να καθαρίσεις από άχρηστα συναισθήματα και σκέψεις που δεν χρειάζεσαι πια.

Υπάρχουν διάφοροι οραματισμοί αποβολής και καθαρισμού, θα περιγράψω τον πιο απλό.

  • Ξαπλώνεις όπως πριν, ή κάθεσε οκλαδόν. Κλείνεις τα μάτια και αναπνέεις αργά και συνειδητά
  • Οραματίζεσαι ότι από το κέντρο της κάθε πατούσας σου ξεκινάει μια φωτεινή ακτίνα που κατεβαίνει κάθετα προς τη Γη. Αργά ακολούθησε την πορεία των 2 ακτίνων μέχρι να φθάσουν στο κέντρο της Γης και να ενωθούν με τον πυρήνα της Γης.
  • Με κάθε εισπνοή οραματίσου ότι συνδέεσαι με τη Γη και λαμβάνεις τις ποιότητες της Γη μέσα από τις ακτίνες σου μέχρι να έρθουν στα πέλματά σου και να εισχωρήσουν στο σώμα σου. Καθώς εισπνέεις λαμβάνεις τη δύναμη της Γης, σταθερότητα, ισορροπία, ασφάλεια, προστασία.
  • Δώσε προσοχή στην εισπνοή σου καθώς λαμβάνεις τις ποιότητες της Γης για όσο χρόνο αυτό είναι ευχάριστο για σένα.
  • Τώρα δώσε προσοχή στην εκπνοή σου και καθώς εκπνέεις στέλνεις προς τα κάτω προς τη Γη μέσα από τις 2 ακτίνες σου ότι δεν χρειάζεσαι. Αποβάλλεις, καθαρίζεις το σώμα από οποιαδήποτε ένταση, πόνο, σφίξιμο. Μπορείς να φέρεις την εσωτερική σου ματιά στο σημείο του σώματος που θέλεις να καθαρίσεις και με την εκπνοή να οραματίζεσαι ότι το διώχνεις προς τη Γη. Η Γη έχει την ικανότητα να εξαγνίζει τα πάντα και να τα ανατροφοδοτεί σε μας καθαρά.
  • Αφού καθαρίσεις το φυσικό σώμα, με κάθε εκπνοή μπορείς να διώξεις όλα τα άχρηστα συναισθήματα προς τη Γη. Φέρε την εσωτερική σου ματιά στο κέντρο του στήθους και με κάθε εκπνοή καθάρισε από συναισθήματα που δεν χρειάζεσαι πια.
  • Αφού καθαρίσεις και το συναισθηματικό σου σώμα, με κάθε εκπνοή μπορείς να διώξεις προς τη Γη όλες τις άχρηστες σκέψεις. Φέρε την εσωτερική σου ματιά στο κέντρο του κεφαλιού και με κάθε εκπνοή καθάρισε το νου από σκέψεις που δεν χρειάζεσαι πια.
  • Όταν ολοκληρώσεις και νιώθεις ότι μπορείς να επιστρέψεις, σιγά σιγά φέρε τη προσοχή σου στο σώμα που ακουμπάει στο στρώμα και στην αναπνοή και επέστρεψε στο δωμάτιο, ανοίγοντας τα μάτια.

Ελπίζω να σε βοήθησα με εύκολους και φυσικούς τρόπους να φροντίζεις για την καλύτερη λειτουργία του Παχέως Εντέρου.

Εάν χρειάζεσαι διευκρινίσεις ή άλλες πληροφορίες επικοινώνησε μαζί μου.

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *