winter kidneys tcm

Χειμώνας η εποχή του Νερού και των Νεφρών

Ο Χειμώνας θεωρητικά έχει ξεκινήσει αν και ακόμα ο καιρός δεν έχει κρυώσει αρκετά. Προλαβαίνουμε λοιπόν να προετοιμαστούμε για αυτήν την εποχή του Νερού, της ακινησίας, της ξεκούρασης, της εσωτερικότητας και των Νεφρών, σύμφωνα με την Παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική.

Σε αυτό το άρθρο θα δούμε τι χρειαζόμαστε τον Χειμώνα ώστε να συμβαδίζουμε με την εποχή και πως θα ενδυναμώσουμε τα Νεφρά και όλο τον οργανισμό ώστε να είμαστε υγιείς.

Η εποχή του Χειμώνα

Σύμφωνα με το βιβλίο του Κίτρινου Αυτοκράτορα, το αρχαιότερο κείμενο για την Κινέζικη Φιλοσοφία και Ιατρική, ο Χειμώνας είναι η εποχή που όλα κρύβονται, όπως η φύση παγώνει και οι σπόροι βρίσκονται μέσα στη Γη, λόγω του κρύου. Καλό είναι επομένως να παραδοθούμε στην εποχή, να μην καταναλώνουμε το yang – τη δράση και τη κινητοποίηση, αλλά να δυναμώσουμε το yin – την ηρεμία, τη θρέψη και τη θαλπωρή. Αυτό που καλούμαστε λοιπόν να κάνουμε τον Χειμώνα είναι να μαζευτούμε μέσα, να περιορίσουμε τις δραστηριότητες και να στρέψουμε την προσοχή μας εσωτερικά.

Η περίοδος της καραντίνας ίσως είναι μια ευκαιρία για ενδοσκόπηση και αυτογνωσία.

Το στοιχείο Νερό

Από τα 5 στοιχεία της Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής (Π.Κ.Ι.) ο Χειμώνας ανήκει στο στοιχείο του Νερού, το οποίο είναι και το πιο yin από όλα τα στοιχεία. Στο στοιχείο Νερό ανήκουν τα όργανα Νεφρά και Ουροδόχος Κύστη.

Όσο μεγαλώνουμε το Νερό λιγοστεύει στον οργανισμό, το σώμα μας ξεραίνεται, τα οστά και τα μαλλιά γίνονται πιο ευαίσθητα και το δέρμα χάνει την ελαστικότητά του. Η Παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική μας δίνει τη γνώση πως να διατηρήσουμε το Νερό στον οργανισμό, να συμβαδίζουμε με τον Χειμώνα, να τρώμε τις τροφές της εποχής και να φροντίζουμε τα Νεφρά μας ώστε να παραμένουμε υγιείς.

Λειτουργίες και παθολογία των Νεφρών

Ας δούμε όμως πρώτα ποιες είναι οι λειτουργίες των Νεφρών και η αντίστοιχη παθολογία σύμφωνα με την Π.Κ.Ι.

Τα Νεφρά είναι η πηγή της ζωής, δημιουργούν το yin και το yang όλου του οργανισμού και είναι υπεύθυνα για την αναπαραγωγή, τη γέννηση και την ανάπτυξη του ανθρώπου. Όταν γεννιόμαστε τα Νεφρά έχουν το 100% της ενέργειάς τους και φθίνουν σιγά σιγά μέχρι τον θάνατο. Στόχος μας είναι να διατηρήσουμε την φυσιολογική φθορά των Νεφρών. Η υπερβολική δραστηριότητα ή εργασία, η έλλειψη ύπνου, η κακή διατροφή και οι καταχρήσεις (αλκοόλ, τσιγάρα, ναρκωτικά) καταπονούν τα Νεφρά.

Συνηθισμένες παθήσεις: Αίσθημα κρύου, ρηχή αναπνοή, κούραση, ζαλάδες, πρόωρο γήρας, μειωμένη σεξουαλική δραστηριότητα, στειρότητα, κληρονομικά προβλήματα,.

Τα Νεφρά διαχειρίζονται τον μεταβολισμό των υγρών στο σώμα και τις 2 κατώτερες οπές.

Συνηθισμένες παθήσεις: Οιδήματα, ξηροδερμία, άσθμα, ρηχή αναπνοή, προβλήματα στην ούρηση (συχνοουρία, ακράτεια, απώλεια σταγόνων), προβλήματα προστάτη, διάρροια, μαλακά κόπρανα, χρόνια γυναικολογικά εκκρίματα

Ελέγχουν τα οστά, το νωτιαίο μυελό των οστών, το μυαλό, το νευρικό σύστημα, τα δόντια, τα αυτιά, τα μαλλιά της κεφαλής.

Συνηθισμένες παθήσεις: πόνος στη μέση από οποιαδήποτε αιτία (οσφυαλγία, ισχυαλγία), πόνο στα γόνατα, πρόωρη οστεοπόρωση, απώλεια ή κενά μνήμης, ένταση, νευρολογικές παθήσεις, κακή ποιότητα δοντιών, προβλήματα ακοής, απώλεια μαλλιών ή πρόωρο γκριζάρισμα στα μαλλιά.

Συναίσθημα: Φόβος επιβίωσης, φόβος θανάτου, ανασφάλεια. Τα επινεφρίδια ως μέρος των Νεφρών παράγουν ορμόνες με πιο γνωστή την αδρεναλίνη- την αντίδραση του οργανισμού στο στρες.

Συνηθισμένες παθήσεις: υπερένταση, στρες (flight or fight response), υψηλή πίεση, φοβίες, δυσκολία στις αλλαγές, συμπτώματα εμμηνόπαυσης.

Από την άλλη πλευρά όταν τα Νεφρά είναι φροντισμένα και δυνατά, προσφέρουν την πηγαία ενέργεια και δημιουργούν την Θέληση για να ξεπερνάμε εμπόδια και να προχωράμε μπροστά για την επίτευξη των στόχων μας.

Πως θα είμαι υγιής τον Χειμώνα και πως θα φροντίσω τα Νεφρά μου

Τα Νεφρά χρειάζονται ζέστη, το κρύο τα αποδυναμώνει. Στόχος μας είναι να θρέφουμε και να δυναμώνουμε τα Νεφρά ώστε να διατηρούμε τη φυσιολογική τους φθορά προς το γήρας. Η αποδοχή αυτής της φυσιολογικής φθοράς και συνεπώς του γήρατος και κατ’επέκταση του θανάτου βρίσκεται στον πυρήνα των Νεφρών οπότε και στην πηγή της ζωής.

Βάλε θερμοφόρα στη μέση, την κοιλιά και την πλάτη κάθε βράδυ όταν πεφτεις για ύπνο. Θεραπευτική ζέστη προσφέρουν επίσης η Μόξα και οι Βεντούζες που τονώνουν τον οργανισμό και διώχνουν το κρύο από το σώμα.

Ντύσου ζεστά και προστάτευσε τον λαιμό και τον αυχένα σου, ο άνεμος και το κρύο εισβάλλουν από τον αυχένα τους πόρους του δέρματος και τις οπές του προσώπου.

Η διατροφή σου να αποτελείται από γενικά θερμές τροφές και ζεστό φαγητό. Απέφυγε τις πολλές ωμές τροφές και προτίμησε ζεστές σούπες. Τροφές που τονώνουν τα Νεφρά είναι οι τροφές που είναι διαθέσιμες τον Χειμώνα: όσπρια και κυρίως μαύρα φασόλια, ρύζι, βρώμη, κεχρί, πατάτες, γλυκοπατάτες, σκόρδο, ρίζες. Σαρδέλες, φύκια, αυγά, τυρί, καρύδια, κάστανα, μέλι, κακάο, βασιλικός πολτός, χαρουπάλευρο, χαρουπόμελο, ταχίνι και άλλοι σπόροι (σουσάμι, κολοκυθόσποροι, σπασμένοι λιναρόσποροι, ηλιόσποροι, κ.α.),

Νερό. Η εποχή του Νερού χρειάζεται νερό. Ενυδάτωσε τον οργανισμό σου. Δες περισσότερα εδώ

Βότανα που βοηθούν τα Νεφρά: δενδρολίβανο, Βασιλικός, γαρύφαλλο, μαραθόσπορος (βράζει νερό και τα αφήνεις σε τσαγιέρα για 10′), ginger, ξύλο κανέλας (βράζεις για 10′), σπιρουλίνα, χλωρέλλα, ζελέ αλόε βέρα.

Ασκήσεις. Κάθε μέρα κάνε μια απλή διάταση για τον Μεσημβρινό των Νεφρών και της Ουροδόχου Κύστης, θα δυναμώσεις τον οργανισμό και θα βοηθήσεις όλο το πίσω μέρος του σώματος και τη σπονδυλική στήλη να δώσει χώρο στους σπονδύλους.

1. Κάθισε στο πάτωμα με τεντωμένα τα πόδια μπροστά και τα χέρια στο πλάι να ακουμπούν στο πάτωμα

2. Πάρε μερικές βαθιές ήπιες αναπνοές σε αυτή τη θέση

3. Ρίξε σιγά σιγά το σώμα μπροστά βοηθώντας με τα χέρια ώστε να σε στηρίζουν. Φτάσε μέχρι εκεί που νιώθεις διάταση στα πόδια, στη μέση και στην πλάτη χωρίς όμως να πιέζεσαι. Εάν αυτό είναι εύκολο, τέντωσε τα πέλματα προς τα πάνω (flex) και άφησε πρώτα τον αυχένα και μετά σιγά σιγά όλο το σώμα να ξαπλώσει πάνω στα πόδια. Εάν τα πόδια λυγίζουν το έχεις παρακάνει επέστρεψε στην προηγούμενη θέση με τα πόδια τεντωμένα.

4. Μείνε εκεί χαλαρά και πάρε 3-5 αργές αναπνοές

5. Επανέλαβε για όσες φορές την ημέρα θέλεις.

Δες εδώ και άλλες Θεραπευτικές Ασκήσεις και διατάσεις για ευθυγράμμιση της Σπονδυλικής Στήλης και ανακούφιση της μέση.

Δώσε χρόνο στον εαυτό σου για ξεκούραση, ύπνο, ηρεμία και διαλογισμό.
Κοιμήσου νωρίς, συντονίσουμε με τον φυσικό κύκλο του φωτός και της νύχτας. Κάνε 10 βαθιές κοιλιακές αναπνοές κάθε μέρα μετρώντας αργά μέχρι το 3 στην εισπνοή και πάλι μέχρι το 3 στην εκπνοή. Αύξησε σιγά σιγά τη διάρκεια μετρώντας μέχρι το 6.

Δες περισσότερα για τον Θεραπευτικό Οραματισμό.

Άκου το σώμα σου, κράτησε ημερολόγιο για ότι νιώθεις και αισθάνεσαι κάθε μέρα χωρίς να κρίνεις, απλά παρατήρησε και αφέσου στην εσωτερικότητα του Χειμώνα. Η ώρα της δράσης θα έρθει λίγο αργότερα όταν ο ήλιος δυναμώσει και μας τονώσει το yang που είναι υπεύθυνο για δράση. Ο χειμώνας δίνει την ευκαιρία για αυτογνωσία και αποδοχή του εαυτού.

Φρόντισε τον εαυτό σου το Χειμώνα και οι ιδέες σου θα γίνουν σπόροι που θα φυτρώσουν και θα ανθίσουν την Άνοιξη!!

Περισσότερα άρθρα
___________________________

    Αφήστε ένα Σχόλιο

    Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *